maanantaina, heinäkuuta 09, 2007

Back in town ja 38. vko alkoi

Takaisin Tukholmassa länsirannikon reissun jälkeen. Satoi, satoi ja satoi. Niin tosin epäilinkin, jo viime kesän mahtavan sään jälkeen en olisikaan voinut uskoa, että toista samankaltaista kesää heti peräjälkeen tulisi. Mutta sateen määrä oli kyllä jokseenkin mykistävä... Onneksi valitsimme sentään suunnan Göteborgista pohjoiseen eikä etelään Skåneen päin - siellä nimittäin joku jopa on hukkunut tulvissa. Mm. radiossa varoiteltiin ajamasta Malmöön suuntaan, teitä on katkottu tulvien takia, kahden päivän aikana on satanut yhtä paljon kuin normaalisti 2 kuukaudessa.

Meilläkin reissussa siis satoi joka päivä, mutta pienemmässä mittakaavassa. Vietettiin ensin kaksi päivää Göteborgissa, keskiviikkona tavattiin J:n kaveria ja tulevaa vaimoa - häät ovat Göteborgissa elokuussa, me siis missataan ne. Meillä olisi kolmet häät Ruotsissa elokuussa, tosi kurjaa kun ei päästä nyt siis yhtiinkään. Kaverin tuleva vaimo on katolinen italialaisen isänsä puolelta ja kaverin isä puolestaan on luterilainen pappi, häissä tulee olemaan yhdistetty katolinen + protestanttinen seremonia. Nämä kertoivatkin hauskoja ja tragikoomisia anekdootteja keskusteluista, joita olivat erityisesti katolisen vihkipapin kanssa käyneet. Avioliittokasvatusta oli käyty saamassa moneen otteeseen, ja tulevaa rouvaa vannotettu yrittämään parhaansa kasvattaa tulevat lapset kunnon katolisiksi. Monta arvovalta-asiaa oli jo jouduttu käymään läpi. Mahtaa tulla mielenkiintoiset häät; lisäksi Italiasta on tulossa sukua, jotka eivät koskaan ole käyneet ulkomailla ja nyt isä puunaa taloa valmiiksi, näyttääkseen sukulaisille, että Ruotsiin muutto aikanaan oli fiksu päätös ja hyvin on mennyt...

Torstaina käytiin Universeumissa ja Lisebergissa. Universeum oli niin täynnä lapsia, että mua alkoi ahdistaa! Naureskeltiin, että tätäkö se sitten tulevaisuudessa on... Lisebergissa katseltiin kun toiset istuivat tynnyreissä koskenlaskuradassa ja vettä tuli niin alta kuin päältäkin. Satoi meinaan koko ajan. Mä en olisi muutenkaan saanut mennä mihinkään laitteeseen, joten me vaan kierreltiin ja syötiin järkyttävän kamalaa pikaruokaa, josta kuvittelin saavani vähintään jonkun myrkytyksen ja taudin, onneksi en kuitenkaan ja vauvakin jatkaa potkimistaan :)

Perjantaina saatiin vuokra-auto käyttöön ja aloitettiin länsirannikon kierros. Ajeltiin ensin rannikkoa Oslon suuntaan paikkaan nimeltä Kungshamn. Hotelli Kungshamn oli järkytys. Olin vaatinut, että huoneessa pitää olla oma vessa ja suihku - nykyään kun saa pitkin päivää ja yötä juosta vessassa sen verran, etten jaksanut millään ajatusta vessajonoista ja suihkutilojen jakamisesta. Huone annexissa maksoi 895 kruunua (n 95 euroa); siellä oli kyllä oma vessa, mutta se olikin ainoa positiivinen asia koko paikassa. Nettikuvat onnistuivat todellakin hämäämään, sen verran suttuisia olivat. Paikassa haisi ummehtuneelta ja huoneet olivat suoraan 70-luvulta kokolattiamattoineen. Ylestä saunaa oli vaikea kutsua saunaksi seinässä olevine pattereineen. Näytti siltä, että sitä oli käytetty edellisen kerran 70-luvulla. Ja 95 euroa tästä! Käsittämätöntä rahastusta.

Lahden toisella puolella oli onneksi saari nimeltään Smögen, jossa oli oikein viehättävä kalastajakylä ja satama. Nettikuvissa muuten aina paistaa aurinko ja kaikki näyttää superviehättävältä. Todellisuus onkin usein toista kun sadetta tulee kuin saavista... Smögenissä joka tapauksessa mekin saatiin siedettävä sää ja löydettiin tosi mukava kahvila-ravintola. Siellä oli myös paljon sikahienoja purjehdusveneitä Norjan lipun alla. Norjalaiset öljymiljonaarit tulevat siis sinne ökyilemään!

Seuraavana päivänä jatkettiin matkaa alaspäin rannikkoa, ensin käytiin lounaalla Lysekilissä ja sieltä jatkettiin Orustin saarelle Slussen nimiseen taajamaan. Siellä oli noin 5 taloa, Wikipedian mukaan 62 asukasta ja Slussens pensionat. Tässä paikassa huone oli huomattavasti siistimpi, mutta maksoi 1400 kruunua (150 euroa). Luulisi tuolla rahalla jo saavan luksusta, mutta mitä vielä. Puolipimeä huone kohti parkipaikkaa, ei televisiota, ei parisänkyä, ei nettiyhteyttä - mutta toki oma vessa ja suihku.. Ihan pimeitä hintoja, oikeasti. Paikkaa oli kuitenkin suositeltu meille lämpimästi, joten mentiin siis sinne hinnasta huolimatta. Siellä kylläkin syötiin matkan paras illallinen (joka ei toki sisältynyt hintaan). Siellä oli aidon näköinen puulla lämmitettävä sauna, mutta se ei ollut kesäaikaan henkilökuntaresurssoinnin vuoksi käytössä. Excuse me???? Sauna siis otetaan seuraavan kerran käyttöön kunhan paikassa hiljenee elokuussa. Voi jessus, sanon vaan, ruotsalaiset on HULLUJA. Jos olisimme olleet iso ryhmä, olisivat voineet joustaa, mutta eihän saunaa nyt vaan parille asiakkaalle lämmitetä...

Viimeisenä päivänä ajettiin lounaalle Skärhamniin ja sieltä yöpaikkaan Mollösundiin. Siellä oli paras hotelli, maksoi 1395 sekin mutta saatiin sentään merinäköala. Sääli vain, että satoi ja tuuli niin että ikkunasta tuskin näki läpi mitään :)

Ja sieltä sitten ajeltiin tänään takaisin Göteborgiin ja junalla kotiin Tukholmaan. Kivaa olla taas kotona! Rannikolla oli toki hienoja maisemia, karua luontoa ja upeaa saaristoa, mutta kyllä sade ja yleinen huono sää jonkin verran rassaa. Epäilemättä saaristossa on aurinkoisella säällä todella hienoa. Aika hyvin jaksoin autossa istua, vaikka olenkin aika isokokoinen, matkat olivat onneksi lyhyitä. Ärsytti kyllä, etten saanut syödä graavattua lohta enkä juoda valkoviiniä, joka edes vähän olisi lohduttanut kaiken sateen ja tuulen keskellä...

Tänään alkoi myös 38. viikko (37 kokonaista siis takana) ja kolme viikkoa laskettuun aikaan. Onneksi tyyppi pysyi mahassa matkan ajan eikä tarvinnut turvautua Sahlgrenskan yliopistosairaalaan tai Uddevallan sairaalaan (lähin sairaala koko turneen ajan).

Huomenna mennään tutustumaan synnytyssairaalaan ja keskiviikkona on seuraava neuvola. Nyt alkaa pikkuisen tuntua, että tulisi nyt jo! Kovasti täällä odotellaan. Tosin vielä pitäisi se hoitopöytä ja vähän muutakin tilpehööriä hommata, sekin on suunnitelmissa tällä viikolla.

Tässä lopuksi pari kuvaa reissusta: 1) Slussens Pensionat 2) Kungshamn hotell annex ja 3) Smögen.

Anonyymi kirjoitti...

Heippa!
Sulla alkaakin olla jännät paikat - viimeiset viikot käsillä! Rohkeasti uhmaatte haikaraa matkoillanne ;)

Tukholman tyttö kirjoitti...

Loppusuoralla ollaan! Vähän jännitti kyllä reissussa, mutta hyvin meni - olisi varmaan voinut Suomeenkin lähteä vielä, mutta eihän sitä etukäteen tiennyt. Jos vaikka tyyppi olisi päättänyt tulla laivalla ;) Nyt sitten varmaan menee yli lasketun ajan kun tässä alkaa pikkuhiljaa jo odottelemaan...