keskiviikkona, maaliskuuta 04, 2009

Vabbausta

Tällä viikolla on vabattu. Eli oltu sairaan lapsen kanssa kotona. Ruotsin kielessä on verbi vabba, joka tulee sanoista vårdnad av (sjukt) barn. En tiedä kuinka virallinen ko verbi on, mutta kaikki tietävät mitä se tarkoittaa. Sen verran usein ja paljon täällä vabataan. Tehdäänhän sitä toki Suomessakin, onko suomen kielessä vastaavaa uudissanaa?

Vera on ollut hurjassa köhässä ja pientä lämpöä, eikä ole päässyt päiväkotiin koko viikkoon. J on ollut pääasiassa kotona, mutta myös minä olen vabannut eilen ja tänään puoli päivää. Tämän viikon piti olla mun ensimmäinen 100% työviikko, mutta näin kävi - työaika väheni 60 prosenttiin vaikka sen piti nousta sataan!

Mulle nämä on olleet käytännössä ekat viralliset vabbaukset, joihin haen Försäkringskassanista korvausta. Sairaan lapsen kanssa on toki oltu kotona ennenkin, mutta joko vapaalla tai äitiyslomalla. Sairaan lapsen kanssa oleminen voi olla monenlaista. Ulos me ei kuitenkaan yleensä lähdetä, vaikka tauti olisikin lievä (esim hurja köhä). Siinähän tulee kyllä hiukan seinähulluksi kaikki, kun energiaa kuitenkin lapsella riittää. Tänään käytiin peräti kaupassa. Jos taas ollaan ihan kanttuvei, nukutaan päivät ja useimmiten valvotaan yöt.

No, tänään vabatessa on myös leivottu pullaa. Ekat korvapuustit ja hienot tuli. Kyllä mustakin kunnon "kotiäiti" leivotaan tarvittaessa ;)

3 kommenttia:

Elina kirjoitti...

Oi, pullantuoksuinen äiti. Sä oot mun idoli. :) Musta ei ole siihen... No saa musta ehkä jonkun mustikkapiirakan tuoksuisen, mutta pulla ei kyllä ole mun vahvinta alaa.

Reetta kirjoitti...

Kivaa kun oppi uuden ruotsinkielisen ainakin puhekieken sanan :) Minusta ruotsinkieli on ihanaa.

Toivottavasti lapsi paranee pian :)

Tukholman tyttö kirjoitti...

Elina, no jaa, ekaa kertaa tosiaan pullia tuli pyöräytettyä... mä olin ihan varma ettei siitä tule mitään, mutta sehän sujui aika helpostikin! Kokeile sinäkin :) Ja mustikkapiirakan vääntäminen on kyllä ihan yhtä kunnoitettava teko!!

Ellie, kiva jos oli hyötyä! Ja kivaa että joku tykkää ruotsinkielestä, yleensä ei... Lapsikin jo onneksi parani, ja ollaan ainakin hteki normaalissa arjessa!