Pitänyt jo jonkin aikaa kirjoittaa ruuhkamaksuista/ruuhkaverosta. Kaksi viikkoa sitten Tukholmassa otettiin käyttöön tietullit/ruuhkamaksut/ruuhkaverot (trängselavgift/ trängselskatt) - miksi niitä sitten haluaakaan kutsua. Ruuhkamaksujen käyttöönottaminen on ollut varsinainen poliittinen soppa. Tätähän kokeiltiin jo viime vuonna, silloisella demarien valtakaudella. Porvarit lupasivat, että jos he pääsevät valtaan, ruuhkamaksuja ei tule. Näin olivat tosin demaritkin kaupunginhallituksessa luvanneet edellisellä kaudellaan. Jotta demarit saivat vihreät taakseen valtakunnan hallituksessa, heidän oli syötävä sanansa ja tarjottavat miljöpartietille ruuhkamaksuja lahjuksena poliittisesta tuesta. Siispä silloinen finansborgarråd (vastaa käsittääkseni kaupunginhallituksen puheenjohtajaa) Annika Billström (sd) joutui aika ikävään välikäteen, kun ruuhkamaksut sitten hänen kaudellaan ajettiin läpi.
Kokeilun jälkeen äänestettiin (Ruotsissahan on vahva kansanäänestyksen perinne), ja tukholmalaisista 51,3 % äänestikin ruuhkamaksujen puolesta minä muun muassa. Autojen määrä kokeilun aikana väheni jopa 20%:lla. Myös suuri osa Tukholman ympäryskunnista äänesti ruuhkamaksuista, mutta näissä suurin osa vastusti maksuja. Etenkin porvarivoittoiset kunnat vastustivat kiivaasti. Niinpä porvarit lupasivatkin, ettei maksuja tule. Kun oikeisto sitten siirtyi valtaan, joutuivat he vuorostaan ikävään tilanteeseen: tukholmalaiset kun halusivat ruuhkamaksut, ja meidän kaupungistamme ja ilmastammehan tässä pääasiassa kuitenkin on kyse. Porvaripuolueissa oltiin myös eri mieltä maksuista, Keskusta kannatti Kokoomuksen ja Folkpartietin ollessa vastaan. Niinpä siis lopulta päädyttiin kompromissiin: ruuhkamaksut otetaan käyttöön, mutta niistä kerättävät rahat menevät teiden rakentamiseen, ei julkiseen liikenteeseen kuten vasemmiston kaudella.
Kukaan siis ei ole oikein tyytyväinen lopputulokseen ja kaikki tuntevat itsensä ainakin vähän petetyiksi. Tässäpä siis varsinainen poliittinen taidonnäyte. Jos Helsingissä joskus vihdoin saadaan asiassa aikaiseksi jotain, toivottavasti oppivat ainakin näistä kiemuroista miten asiaa EI kannata hoitaa...
Ruuhkamaksut nyt joka tapauksessa siis ovat todellisuutta 1.8. lähtien. Maanantaina oli ensimmäinen päivä, jolloin todella testattiin liikenteen toimivuutta, kun suurin osa palasi lomilta töihin. Liikenne olikin vähentynyt huomattavasti ja sujui sutjakammin, eikä jonoja juuri syntynyt. Hurraa!
Itse hihkun ja hurraan ruuhkamaksuille, vaikkakin mielestäni on älytöntä, että maksua otetaan saman verran autoili sitten kaupunkiin tai kaupungista ulos, oli ruuhkaa tai ei. Pahimpina ruuhka-aikoina maksu on 20 kruunua, keskellä päivää 10 kruunua, ja max päivämaksu on 60 kr. Siispä jos ajelet Tukholmasta ulos tyhjää tietä klo 13 iltapäivällä, joudut silti maksamaan. Mielestäni tätä ei oikein voi kutsua ruuhkamaksuksi, vaan ennemminkin tietulliksi... Rahat tulisi myös käyttää joukkoliikenteen parantamiseen, ei aina vain uusiin kehäteihin. Toisaalta jos tässä joudutaan joustamaan jotta maksut saatiin aikaiseksi, olkoon sitten. Ainakin rahat päätyvät Tukholman seudulle, eivät jonnekin Norrbottenin junarataan. Lapsillemme puhtaampi ilma ja vähemmän liikennettä!
Milloin Helsingissä?
3 kommenttia:
Helsingissä joskus 20–30 vuoden päästä. Täällähän jumaskeka KAIKKI kestää sen yhden ihmis-iän! Nim. merk. Laajasalon metroasemaa odotellessa
Plus siis Helsingin herrathan ottaa sitten vuonna 2027 mallia nim om Tukholmasta 2007 eikä taaskaan tajua sitten, että oh hoh mikäs tässä mätti, kun ei oikein siis toimikaan tuo vuoden 2007 malli…
Ja jooo-o. Ei voi kutsua ruuhkamaksuksi, jos koko ajan rahastetaan. Vaikka onhan Stogis enempi metropoli kuin Tsadi, vaan tuskimpa sielläkään niitä ruuhkia on koko vuorokaudeksi.
Ja kyllä voisi panostaa joukkoliikenteeseen. Ainahan rahalla saisi vaikka hiemonpaa kaikkea. Niinka ravintolavaunut metroon!!
Sanos muuta. Mutta ei, kun pitää ensin tehdä selvityksiä ja sitä ennen päätös selvitysten tekemisestä ja sitä ennen vielä periaatepäätös selvitysten tarpeellisuudesta. Tietullitkin kelpaisivat, mutta saisivat nyt vihdoin Helsingissäkin edes jotenkin vietyä asiaa eteenpäin. Ruuhkamaksut ja maksuton joukkoliikenne olisi kyllä pop!
Ja onpas kiva, että kirjoittelet edelleen muustakin kuin vain vauvaelämästä, niin ihanaa ja ykköstä kuin se varmasti tällä hetkellä onkin. Antaa toivoa, etten itsekään ihan hurahda tuossa joulun tienoilla...
Hna, aivan just niiiiin totta! Siellä vaan suunnitellaan jotain helkkarin keskustatunnelia mikä maksaa ihan SIKANA ja tuo vaan lisää autoja. Järkee ohoi!!!
Ja ei täälläkää sentään koko päivää ruuhkia oo, vaikka onkin tosiaan vähän isompi kun stadi. Illalla ja yöllä ei sentään rahasteta...
Tiitu, yritän tosiaan pitää vauvaelämän ulkopuolistakin aivotoimintaa yllä ainakin ajoittain ja huomioida muutakin maailmaa, vaikka välillä tuntuu että pää on täynnä perunamuussia :)
Lähetä kommentti