maanantaina, lokakuuta 06, 2008

3 viikon kuluttua äänestetään, paitsi minä

Helsingissä huomaa hitusen vaalihuumaa - tosin yllättävän vähän ottaen huomioon, että vaaleihin on sentään ainoastaan 3 viikkoa. Kolmen sepän patsaallakaan ei ollut tänään ketään ehdokasta (tai ehkä yksi perussuomalainen, jolla oli suomiverkkarit päällä ja jotain lappuja kädessä, en tiedä), enimmäkseen vaalit on huomannut tv:ssä sekä lehtiä lukiessa. Niin ja vihreillä sähköpostilistoilla tietysti, jo ajat sitten, mutta jos sitä ei lasketa niin aika hiljaista kaduilla tänään oli. Ehkä kaikki ehdokkaat kampanjoivat lähiöissä ja siirtyvät keskustaan pari viikkoa ennen h-hetkeä?

No joka tapauksessa, on outoa, että ei saa äänestää. Että nämä vaalit eivät oikeastaan kosketa minua. 8 vuotta sitten olin ehdolla, 4 vuotta sitten kävin äänestämässä juuri ennen kuin vaihdoin kirjat Tukholmaan. Nyt minun kuntani on ulkomaat enkä siten ole äänestyskelpoinen kunnallisvaaleissa. Henkisesti koen kyllä edelleen olevani helsinkiläinen, mutta virallisesti en sitä ole. En saa äänestää vaaleissa, joilla on erittäin suuri merkitys yksittäisen ihmisen elämään, suuri merkitys millaista tulevaisuuden Helsinkiä rakennetaan. Niissä vaaleissa, joissa äänestysvilkkauden pitäisi olla korkeimmillaan, mutta valitettavasti se on juuri päinvastoin.

Outoa. Tunnen jääväni paitsi, olevani ulkopuolinen. Itse asiassa ensimmäistä kertaa koen, että Helsinki ei juuri nyt olekaan minun kaupunkini.

2 kommenttia:

Elli kirjoitti...

itsekin kävin pikaisesti Stadissa, tulin eilen takasin. ja oli kyllä jotenki ihan kummallista, että äänestys on, mutta osaa ei saa ottaa. ei sillä, että olisin montaa kertaa ehtinyt äänestääkään, kun ei tota ikää vielä ihan hirmusesti ole.. ja yhdetkin äänestykset jäi välistä, kun silloisen poikaystävän pikkusisko varasti mun henkkarit!

Tukholman tyttö kirjoitti...

Heippa Elli, itse kun olen ollut ehdollakin niin tuntuu tosi oudolta etten pääse äänestämään :( paljon olisi kavereita ja tuttuja ehdollakin. No ehkä joskus vielä, kuka tietää... täällä Ruotsissa äänestäminen ei vaan ole sama asia, kun ei ole henkilövaalia. Täällä on ihan tylsää äänestää ;)