perjantaina, huhtikuuta 15, 2011

Vauvanruokia?

Meillä mentiin Veran kanssa aikalailla purkkiruoalla, mutta Vidar ei ole tästä järin innostunut. Ainoa, mikä on tähän mennessä (hedelmäsoseiden lisäksi) mennyt kaupaksi on ollut Hippin luomu-pasta-tomaatti-kesäkurpitsa-sose. Tosin voin todeta, että suurin osa 5-6kk lastenruoista on aika karsean makuisia, suorastaan ällöttäviä, joten ukkeli on ihan oikeassa - en minäkään niitä söisi! Veran kanssa oltiin niin kovasti liikkeellä, että purkkiruoka oli useimmiten tarpeen. Vidarin kanssa taas elellään pitkälti kotielämää, joten ruoanvalmistukseenkin liikenee enemmän aikaa.

Nyt on siis pohdinnassa, mitä ruokia vauvalle voisi tarjota? Tänään kaivoin Helistimen sivuilta bolognese-ohjeen, ja se maistuikin pikku-ukolle. Sitä siis lisää. Sivuilta löytyi muitakin lukijavinkkejä. Mutta olisiko teillä ihanat lukijat myös jotain hyväksi testattuja ruokavinkkejä?

Me olemme Vidarin kanssa elelleet eilisestä asti kahdestaan, kun mies ja Vera ovat olleet laivareissulla Tukholmassa. Miten kummallista - rauhallista!! En muista että yhden lapsen kanssa olisi ollut näin helppoa, ei kai sitä vaan Veran kanssa aikanaan tajunnut...

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, ootteko kokeillu sormiruokia? Ne on tuntuneet uppoavaan monelle krantulle vauvalle. Bonuksena se, ettei myöhemmin tule ongelmia karkeamman ruuan kanssa. Vauvan pitää osata istua syöttötuolissa tosin. Lisäinfoa Bebesin sivuilta. Tsemppiä! T. Yhden entisen krantun vauvan (nyk. suht hyvin syövän kolmevuotiaan) ja kaikkiruokaisen vauvan äiti

pilami kirjoitti...

Mä olen hoitanut ruokapuolen niin, että olen tehnyt erilaisia kasvissoseita pakkaseen ja erikseen pakastanut lihaa / kalaa annoskoottain (1 rkl). Näitä olen sitten miksaillut ja löysyttänyt Tuttelilla sopivaksi. Meillä on tykätty ihan peruna-kukkakaalista, peruna-parsakaalista, peruna-bataatti-kesäkurpitsasta jne. Sormiruokana olen sitten antanut kurkkua / porkkanaraastetta tms. Olen vähän katsellut mitä niissä kaupan soseissa on miksattu ja ottanut niistä lisäideoita. Tosin käytän itse pelkkää luomua, joten luomukasvistarjonta on myös määrännyt sitä mitä on syöty. Esim. maa-artisokkaa on löytynyt, sekin on hyvää.

Tukholman tyttö kirjoitti...

Anonymous, joo vähäsen olen kokeillut, juuri tuolta Bebesin sivuilta olen ottanut vinkkejä. Ihan hyvin on mennyt, mm kesäkurpitsan pala maistuu pikku-ukolle ihmeen hyvin. Mua vaan pelottaa kamalasti että irtoaa paloja ja jää kurkkuun... vaikkakin bebesin mukaan näin ei pitäisi käydä. Se on se kauhukuva kuitenkin. Seuraankin silmä kovana toisen syömistä. Kokonaan en siksi voi sormiruokien varaan jättää - sitäpaitsi ei niistä oikein irtoakaan kokonaisen aterian verran.

Pilami, miten sä pakastat yhden ruokalusikallisen?? Peruna ei maistu meillä ollenkaan, tulee kamalia irvistyksiä... porkkanaraastetta voisikin kokeilla. Tosin pinsettiote on vielä hakusessa, mutta jos se harjoittelemalla alkaisi tulla :)

pilami kirjoitti...

Mä olen pakastanut lihaa / kalaa sekä jääpalakuutiorasioihin, että piltti-purkkeihin. Keitän lihat pienessä vesimäärässä kypsäksi, soseutan sauvasekoittimella ja laitan ruokalusikallisen aina purkkiin. Siitä jäätyy kätevä kikkare, jonka saa hyvin purkin pohjaltakin irti. Se on siksikin kätevää, että noita lihajuttuja on kiva kuitenkin tehdä isompi satsi kerrallaan. Ainakin mun mielestä.

Mun hyvänä ohjenuorana ruokailun suhteen on toiminut äitiyspakkauksen mukana tullut Imeväisikäisen lapsen ruoka, jonka on julkaissut Sosiaali- ja terveysministeriö (oppaita 2004:17). Siinä on kivasti vinkkejä soseisiin ja jos haluaa lihat ja kasvikset jo valmistusvaiheessa sekoittaa, niin sopivan suhteen saa kirjasesta. Lisäksi vinkkejä mitä juureksia / kasviksia voisi sekoitaa keskenään ym.

Niin, ja en mä kuitenkaan mikään luomufanaatikko ole, pakastevihanneksia käytän myös. Kun nyt ton herneen maistattaisi lapsella, niin sekavihannespussistakin saisi varmaan varsin kätevästi aterian aikaiseksi.

Mä kanssa aluksi pelkäsin lapsen tukehtuvan, kun kaveri tunki kukkakaalia suun täyteen, mutta ei se ole edes kakonut. Jossain kohtaa ylimäärä syljetään ulos ja sitten laitetaan pienempinä erinä taas suuhun... :) Mutta kyllähän sitä tarkkaan seuraa edelleen, ettei käy kuinkaan.

Meillä ei peruna ole kanssa herkkua, olen silti sekoittanut sitä yleensä soseen sekaan, kun se on kuitenkin aika edullista muihin kasviksiin / juureksiin nähden. Tein just myös bataatti-kesäkurpitsaa, se on hyvää. Myös kurkun keskusta on mielestäni hyvää sormiruokaa, annan sellaisen hyvin käteen sopivan "pötkön".