lauantaina, huhtikuuta 30, 2005

veroilmoituksen täyttöä vapunaattona

Deadline veroilmoituksen jättämiseen on maanantaina 2 toukokuuta. Veroviraston laskujen mukaan minun tulee maksaa takaisin yli 10 000 kruunua. Aarrrgh.

Olin ensimmäisen puoli vuotta tammikuusta kesäkuuhun 2004 töissä ulkomaalaiselle annettavalla alemmalla veroprosentilla. Maksoin "vain" 25% verrattuna normaaliin 30%:iin veroja kuussa. 30% on kunnallisvero ja kaikille sama riippumatta tulotasosta, tiettyyn palkkaluokkaan asti, jolloin veroprosentti luonnollisesti nousee. No, minä siis sain alemman veroprosentin koska a) olin kirjoilla ulkomailla b) työsopimukseni kesto oli alle puoli vuotta. Kun tämä puoli vuotta tuli täyteen, työsopimustani kuitenkin jatkettiin ja aloin siis maksaa normaalia 30% veroa. Tällöin tarkastin verotoimistosta, että veroni olivat kunnossa. Kyllä, kunnossa ovat, minulle sanottiin.

Mutta eipäs, hähhähhää, ilmeisesti ollutkaan. Minun olisikin pitänyt maksaa takautuvasti takaisin tuo puolen vuoden aikana saamani veroetuus. Mitäs kehtasinkin jäädä tänne töihin! Jos olisin keskeyttänyt työni viikoksi, ja jatkanut sitten, tai jäänyt työttömäksi tai alkanut opiskelemaan, olisikohan asia ollut sillä ok?

Lisäksi samanaikaisesti verovähennystäni pienentää se, etten ollut kirjoilla Ruotsissa. Minun olisi siis pitänyt jo vuoden alussa tietää, että työnantajani aikoo palkata minut jatkossakin ja on parempi olla kirjoilla Ruotsissa samantien, jotta en saisi mätkyjä ja lisäksi saisin normaalit vähennykset. Lisäksi ruotsalainen verokarhu haluaa verottaa niin suomalaiset tuloni, säästöni, kesämökkini, lainani kuin kaiken muunkin mistä ikinä mitään rahaa saattaa irrota.

Olenkin tässä nyt ratkiriemukkaana vapunaattona 2 päivää ennen deadlinea lukenut veroilmoituksen täyttöohjeita suurennuslasilla. Ja hyvä kun luin: ulkomaan kansalainen, joka on väliaikaisesti töissä Ruotsissa ja joutuu sen vuoksi matkustamaan, voi vähentää kulujaan verotuksessa. Haa! Katsotaan nyt sitten mitä verokarhu sanoo. Sujautin joka tapauksessa korjatun ehdotukseni skatteverketin luukkuun tänään, kaksi päivää etuajassa.

Kerron lopullisen verotuksen selvittyä sainko vähentää matkojani verotuksessa. Nyt sitten odottamaan kirjettä Suomen verokarhulta! Ehkä kuitenkin otan tässä välissä vapun kunniaksi lasin kuohuviiniä. Skål!

Ei kommentteja: