torstaina, heinäkuuta 14, 2005

Päättämättömyytta

Olen tänään päätynyt aivan epätoivoiseksi johtuen pomoni oudosta käyttäymisestä. Osittain olen epätoivoinen, koska en tiedä, olenko minä outo vai onko hän. Käyttäydynkö poikkeavasti ruotsalaisessa työkulttuurissa? Enkö vain ymmärrä? Vai käyttäytyykö pomoni muidenkin mielestä välillä kummallisesti?

Olen kyllä todennut tämän puolentoista vuoden aikana, että olen aika suorapuheinen. En siis ollut sitä Suomessa, mutta täällä olen. Osittain se johtunee kielitaidosta - nyanssit kun ovat minulle edelleen mahdottomia, joten menen yleensä suoraan asiaan - mutta osittain varmasti myös suomalaisesta suoruudesta. Olen pomoni kanssa niin hyvissä väleissä, että jos olen jotain mieltä, niin yleensä myös sanon sen. Tänään ilmeisesti olisi ollut parempi olla hiljaa.

Ylipäänsä hermostuin kun pomoni tuli kesken lomansa duuniin pyörimään hermostuneena, olemaan negatiivinen kesällä saavutettua asioita kohtaan (mitä kesällä ylipäänsä voidaan saavuttaa??) ja kaiken kaikkiaan ihan turhan takia ihmettelemään. Miksi ihmiset eivät pysyttele lomalla kun heillä loma on?? Huomautin pahaa aavistamatta syksyn tapahtumista, joista emme edelleenkään olleet päättäneet kuka niissä on paikalla. Mielestäni on ärsyttävää, että asiat roikkuvat ilmassa. Ja vaikka päättäisimme jotain, silti ilmassa tuntuu olevan epämääräinen "jos", siis "jos tulee paljon väkeä, niin muiden pitää olla paikalla". Miten silloin voi sopia muita menoja?? Olen tottunut siihen, että kun päätetään niin se on sitten joko tai! Mutta pomoni koki kommenttini kamalaksi kritiikiksi. Ei se kyllä ollut sitä...

Muutenkin koko meininki on ajoittain aika sekavaa. Ei osata tai haluta päättää ajoissa, kuka on vastuussa mistäkin, mitä kukakin tekee milloin. Ja kun keitossa on monta lusikkaa niin sitten välillä kaikki tekevät kaikkea ja välillä kukaan ei tee mitään.

Lisäksi pomoni mielestä minun pitäisi olla lomalla kun muutkin ovat, ei joskus muulloin. Vielä 3 viikkoa sitten hän totesi, että on sitten parempi että otan lomaa vain 3 viikkoa kun olen pitkään lomalla talvella. Viikko ennen sitä hänen mielestään minun olisi hyvä olla lomalla 4 viikkoa kuten muutkin. Nyt hän olikin palannut tähän mielipiteeseensä.

Toisaalta ehkä se on enemmän luonne- kuin kansallisuuskysymys. Vai olenko vain outo suomalainen joka tarvitsee selkeitä ohjeita - tai ei sitten ohjeita ollenkaan? Onneksi jään lomalle huomenna. Ja sitten pääsen Suomeen muiden outojen suomalaisten pariin :)

Ei kommentteja: